čtvrtek 8. září 2016

Můj rok + jaké učebnice jsou potřeba v prváku

Ahoj!

Nejdříve bych chtěla vysvětlit, co stálo za mým založením blogu a následným ročním odmlčením (ano, stydím se!).
Blog jsem si zakládala v době, kdy jsem byla naprosto nadšená, že jsem se dostala na 3. LF. Tohle nadšení mi samozřejmě zůstalo, jen jsem zatím nikoho z té školy neznala a bála jsem se, že jakmile zjistí, kdo tenhle blog píše, tak se tomu budou spíš smát.

Taky jsem se zkrátka chtěla trochu adaptovat a tempo bylo zezačátku opravdu šílené, než jsem zjistila, co vlastně všechno musím a nemusím. Teď mám ale zase nutkání začít psát znovu, protože pořád neexistuje žádný blog o 3. LF, prváci jsou bezradní a neví, jak co na fakultě chodí a tohle bych jim chtěla co nejvíce usnadnit. Mně by se to před rokem taky nesmírně hodilo. :)



Tolik asi k tomuhle, blog je pořád hodně striktně anonymní a třeba se jednou rozhodnu jinak, zatím to takhle ale nechám. Dneska bych chtěla prvákům pomoci s tím, jaké učebnice jsou zbytečné a jaké určitě koupit. Ráda bych taky napsala ještě článek o mém prvním roce na fakultě, jelikož mě ale čeká ještě jedna zkouška, tak si ho nechám až po ní.

Tak jdeme na to!

Lékařská biofyzika a informatika

Tento předmět je podle mého názoru snad největší zlo, které vás v prváku čeká. Nesnáším fyziku, neumím fyziku, fyzika mě nezajímá. A když ji přednáší a zkouší největší legenda, pan profesor Rosina, kterého se bojí opravdu, ale opravdu každý, není to zkrátka nic příjemného. Zkouška je ústní a ještě se k ní vyjádřím víc.
Absolutní must-have je učebnice Medicínská biofyzika, na které spolupracoval sám náš velký profesor Rosina. Opravdu vyžadují u zkoušky informace z knihy, proto si ji určitě kupte.



Lékařská terminologie

Nekupujte si učebnici IANUA. Je to úplně zbytečné, ke zkoušce si vystačíte se skripty, které najdete na našem serveru výuka, až začne škola. Já měla jen ta skripta a v pohodě to stačilo. Nekupujte si zbytečné učebnice. :)


První pomoc

Taky není potřeba žádná speciální učebnice, včas budete mít přístup ke všem materiálům, které budete na zápočet potřebovat.


Etika a humanitní základy medicíny I.

:) představa, že bychom na tenhle předmět potřebovali učebnici, je víc než úsměvná...


Buněčné základy medicíny

Teď se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, co vás v prváku bude čekat.

Tento předmět je rozdělen na šest jednotlivých bloků - struktura buňky, energie (aka metabolismus aka biochemie), signalizace, genetika, embryologie a imunologie.
My jako prváci jsme měli výhodu, protože jeden šikovný teď už třeťák sepsal všechny přednášky do skript, proto jsme si je všichni vytiskli a byl to náš studijní materiál. Je to hrozně super, až na to, že prostě zlenivíte. Nepíšete si na přednáškách a někdy tam ani nejdete, což je často velká chyba a pak máte problém něco pochopit sami doma.

Proto doporučuju, skripta si vytiskněte, používejte, jsou super (kde je najít se dozvíte hned na začátku školy), ale choďte na přednášky, čtěte učebnice... Přehledově vám skripta stačí, do detailů k závěrečné zkoušce určitě ne.

A jednotlivé bloky:
STRUKTURA - nepotřebovala jsem žádnou učebnici, jedná se o jednoduchou buňku, organely, chemie atd.
ENERGIE - zapište si za uši a kupte si Biochemii pro studující medicíny od Ledviny. Ta knížka je poklad! Je nejlepší, krásně se čte a všechno vysvětlí. Pozor, má dva díly!




SIGNÁLY - k signálům jsem četla kapitolu v Albertsových Základech buněčné medicíny. Jinak jsem ale tu knížku nijak nevyužila, tak nevím, zda se vyplatí ji kupovat. Pan profesor Kovář vám z ní bude sice citovat na každé přednášce, ale my jsme ji skoro nikdo stejně neměli.


GENETIKA - tak u genetiky záleží, jakou jste ji měli na střední. Já měla super genetiku, takže jsem taky žádnou knížku nepoužila.
EMBRYOLOGIE - tady doporučuju Langmanovu lékařskou embryologii. Určitě jsem ji nečetla celou, jen určité části, kdy jsem potřebovala něco pochopit. Bude se nám prý hodit i do druháku. ;)


IMUNOLOGIE - zlatý hřeb celého roku, opravdová lahoda. Někteří se učili i z knížky, Základy embryologie od Bartůňkové a Hořejšího, ale já nevím. Mně ta knížka prostě nesedla. Přečetla jsem si tam možná tak komplement, aby mě to naprosto zmátlo a já se na to vykašlala. Záleží na vás.


Co se týče histologie, která je také součástí modulu B (buňky), tak nekašlete na knížku. Histola se zdá být pohodová v průběhu roku, kdy po vás vlastně nic nechtějí, na lámání chleba ale dojde při zkoušení za semestr. Musíte mít sakra přehled.

Já jsem měla Histologii od Lullmann-Rauchové, tzv Renata, ale nějak mi nesedla. Je to tam hrozně obsáhlé a asi to bylo tím, že jsem nakonec neměla tolik času, kolik bych chtěla. O mnoho nadšenější jsem z Memorixu histologie, který mi vyhovuje stručností a přehledností, přitom žádná informace nechybí. Klidně si pořiďte obě, prodat je můžete vždycky. :)



Navíc je prostě podle mě totálně boží, krásný a barevný, a je tam hodně kliniky! Takže i když je to histola, tak vás to možná i docela baví... ne úplně štve.

Tak to by byl dnešní vyčerpávající článek, já doufám, že alespoň někomu trochu pomohl a teď se jdu ponořit zpátky do učení. Už nechci!


Vaše unavená Medička

6 komentářů:

  1. Jú, to je prima, že jsi se zase dala do psaní. :-) Já nad Memorixem histologie pořád uvažuju... :-D Docela jsi mne nalákala. :D Hodně sil do druháku. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jdi do něj, je super! Díky, i tobě! :)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Mně na buňku ta skripta od Šalandy stačila, jsou obsáhlá a moc pěkně dělaná. Nic jiného jsem neměla a zkoušku mám za 2. Možná bys mohla zpřístupnit i příspěvky jako Anonym, ostatní blogy to tak mají taky a konec konců, ty jsi taky anonym. Možná proto nepíše tolik lidí, ne každý tu chce zveřejňovat svoje jméno. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, mas uzasnej blog!!! Prosim prosim pridej zase nejakej clanek :) zadnej jinej blog 3.lf fakt neni, a moc by me zajimalo, jak pokracuji tvoje studia atd.:)

    OdpovědětVymazat